Ανταπόκριση από την ανοιχτή συζήτηση για το ζήτημα της στέγασης μεταναστών και προσφύγων.

Την Τετάρτη 10 Ιούνη το απόγευμα καλέστηκε με πρωτοβουλία της Ανοιχτής Συνέλευσης Κατοίκων Μπραχαμίου ανοιχτή συζήτηση με αφορμή την φιλοξενία εδώ και αρκετούς μήνες Σύριων προσφύγων σε δομές αλληλεγγύης. Στο χώρο της Πλατείας Παναγούλη (Μπραχάμι) όπου και ήταν το σημείο συνάντησης και προβληματισμού μαζεύτηκαν άτομα από διάφορες συλλογικότητες και χώρους που είτε θέτουν το μεταναστευτικό ζήτημα στο επίκεντρο των κινήσεων τους είτε στο ευρύτερο πλαίσιο αυτοοργάνωσης και δράσης. Συγκεκριμένα παρευρέθηκαν άτομα αρχικά από τις δομές που έχουν φιλοξενήσει Σύριους πρόσφυγες όπως το Υπόστεγο (Αργυρούπολη), η Εργατική Λέσχη Νέας Ιωνίας καθώς και η νέα κατάληψη αλληλέγγυων σε μετανάστες και πρόσφυγες- «Λυόμενα Ιλισίων» αλλά και ενδιαφερόμενος αλληλέγγυος κόσμος από την Ανοιχτή Συνέλευση Κατοίκων Π. Φαλήρου, Αγίας Παρασκευής, Βύρωνα-Καισαριανής-Παγκρατίου, από τους Αλληλέγγυους κρατουμένων στα Νότια, την Συνέλευση για την Κυκλοφορία των Αγώνων (Σ.ΚΥ.Α), από το Δίκτυο Σπάρτακος, την Κατάληψη Στρούγκα (Νέα Φιλαδέλφεια), το Ελευθεριακό Στέκι «Πικροδάφνη», από την Fair Planet και από άλλα σημεία της Αττικής. 

Η συζήτηση η οποία κράτησε αρκετές ώρες ξεκίνησε με μια περιγραφή των εμπειριών όλων των περασμένων μηνών αλλά και της σημερινής κατάστασης των προσφύγων που στεγάστηκαν και στεγάζονται ακόμα στις δομές. Όλοι οι παρευρισκόμενοι έδρασαν με ποικίλους τρόπους για τον ίδιο σκοπό, την φροντίδα, δηλαδή, των συνανθρώπων με βάση τα προτάγματα της αυτοοργάνωσης και της αλληλεγγύης κάνοντας όπως αναφέρθηκε χαρακτηριστικά ένα άλμα στο κενό. Διεκδικήσεις από τις εκάστοτε δημοτικές αρχές που ανταποκρίθηκαν θετικά όπως στην περίπτωση του Ασυρμάτου, άλλοτε με σχετική αδιαφορία όπως στην Νέα Ιωνία και άλλοτε αρνητικά όπως στην περιοχή του Ζωγράφου σε συνδυασμό με πρωτοβουλίες κατάληψης χώρων για στέγαση των ανθρώπων αυτών αλλά και κινήσεις για μια σταδιακή ένταξη τους στην κοινωνία, όπως μαθήματα ελληνικών και αγγλικών, συμβουλές και βοήθεια για την διαδικασία των νομικών εγγράφων κτλ, συνθέτουν τις κινήσεις που έγιναν το προηγούμενο διάστημα. Ιδιαίτερα σημαντική ήταν και η παρουσία των ανθρώπων που ασχολούνται συστηματικά με τις έγκλειστες μετανάστριες στο Κέντρο Κράτησης Ελληνικού όπου μετέφεραν την κατάσταση που επικρατεί πίσω απ’ τα κάγκελα με τις εξευτελιστικές και απάνθρωπες συνθήκες1, τα αδιέξοδα που βιώνουν οι κρατούμενες που κρατούνται χωρίς να έχουν κάνει κάτι, τις δυσκολίες- εμπόδια που ορθώνονται στην επικοινωνία με τον αλληλέγγυο κόσμο. Μέσα από αυτή την διαδικασία προέκυψαν και αρκετές προβληματικές που αποτέλεσαν ένα δημιουργικό πεδίο συζήτησης: που σταματάει η αλληλεγγύη και που ξεκινάει η φιλανθρωπία; πώς καταφέρνεις να σπάσεις την λογική της ανάθεσης που μπορεί ν’ αναπτυχθεί λόγω, πρακτικών κατά τα λοιπά, αδυναμιών και να προβάλεις την λογική της συμμετοχής και της πρωτοβουλίας; Αυτά ήταν μερικά από τα βασικά ερωτήματα που τέθηκαν παράλληλα με το μείζον ζήτημα της στέγης που είναι πρωταρχικό. Η παραπάνω περιγραφή αποτέλεσε μια πολύ καλή βάση για συνολικότερη προσέγγιση του μεταναστευτικού ζητήματος σε μια περίοδο μάλιστα γενικευμένου αναβρασμού με τις μεταναστευτικές ροές να έχουν αυξηθεί στην Ευρώπη και συγκεκριμένα στην Ελλάδα και την ΕΕ να επανδρώνεται στρατιωτικά για ν’ αντιμετωπίσει το «πρόβλημα». Πρόκληση σίγουρα αποτελεί για τον αγωνιζόμενο κόσμο και το ανταγωνιστικό κίνημα η κατανόηση των αιτημάτων και προβλημάτων των μεταναστών και των προσφύγων και η ένταξη τους σε κινηματικές δομές.  

Η πρώτη αυτή συνάντηση και συζήτηση έβαλε αρκετά ζητήματα επί τάπητος για τα οποία προέκυψε η ανάγκη δικτύωσης των επαφών και συνεχούς επικοινωνίας στο πνεύμα της αλληλοϋποστήριξης και της από κοινού αντιμετώπισης των καθημερινών προβλημάτων. Αντίστοιχες αφορμές για κουβέντα στο πλαίσιο εκδηλώσεων και μη πρόκειται γίνουν μέσα στο επόμενο διάστημα από διάφορους χώρους καθώς και πρωτοβουλίες για πορείες και διαδηλώσεις όπως αυτή που καλέστηκε ενάντια στο Κέντρο Κράτησης Ελληνικού στις 20/6 από την αναρχική συλλογικότητα Ελληνικού, Αργυρούπολης και Α. Γλυφάδας «Ναμους».

1 Για αναλυτικότερη μέχρι στιγμής περιγραφή των συνθηκών δημοσιεύτηκε κείμενο από τους «Αλληλέγγυους Κρατουμένων στα Νότια» https://athens.indymedia.org/post/1545657/